Hovedpine, svimmelhed, kæbeled

Hovedpine oplever vi alle fra tid til anden. Der kan være mange forskellige årsager til at have hovedpine. Uanset årsag er det noget, som påvirker os hver især, da energien hurtigt bliver brugt.
Hovedpine kan skyldes fx spændingshovedpine eller migræne.
Spændingshovedpine skyldes spændinger i muskler i nakken, halsen, skuldre eller hovedbunden. Spændingshovedpine opstår når musklerne over en længere periode ikke anvendes optimalt eller ikke får lov til at restituere tilstrækkeligt. Stille og roligt bliver bevægemønstret ændret og pludselig opstår spændingshovedpine, og kroppen kan ikke selv kan ordne symptomerne. Når musklerne ikke kan bevæge sig som de skal, begrænses leddene i optimal bevægelse. Om det er leddet, der ikke bevæger sig optimalt og derved påvirker musklerne eller om det er musklerne der begrænser leddet, er snakken om hønen eller ægget kom først. Uanset hvad der starter symptomerne er det vigtigt at behandle alle de involverede strukturer. Derved opnås det bedste og mest holdbare resultat.
Behandling af spændingshovedpine afhænger af hvilke muskler der er involveret.

Svimmelhed kan, ligesom hovedpine, opstå pga. mange forskellige tilstande. Én af årsagerne er øresten, som også kaldes otolitter. Det er ikke farligt men kan være svært invaliderende da det kan påvirke fx evnen til at køre bil.

Kæbeleddet er et ofte overset led. Vi anvender det ofte i løbet af dagen. Når først kæbeleddet begynder at give symptomer kan det være på forskellig måde. Det kan være som hovedpine, smerter når man tygger, svimmelhed. Ligesom alle andre led og muskler hænger tingene sammen. Så er der symptomer fra kæbeleddet er der ofte også begrænsninger af led og muskler øverst i nakken.